Bugün 28 Mart 2024

Öğretim Üyelerimizin TÜBıTAK-1001 Başarısı
Astronomi ve Uzay Bilimleri Öğretim Üyeleri Yrd. Doç. Dr. Sinan ALİŞ ve Yrd. Doç. Dr. Kai SCHWENZER'in projeleri TÜBİTAK-ARDEB tarafından yürütülen 1001 programından destek kazanmıştır.

Yrd. Doç. Dr. Sinan Aliş ve bölümdeki galaksi dışı astronomi çalışma grubunun "Galaki Kümelerinin Merkezi Galaksilerinin Evriminin Optik ve Yakın Kırmızıöte Bölgede İncelenmesi" başlıklı projesinde, galaksi kümelerinin merkezlerinde bulunan evrendeki en parlak ve en büyük galaksilerin (BCG; brightest cluster galaxy) optik ve yakın kırmızıöte bölgede evrimlerinin incelenmesi amaçlanıyor. Yaklaşık 100 derecekarelik bir alanda 4000 BCG beş bant optik ile birlikte yakın kırmızıöte (NIR) K bandında incelenecek. 3.6 metrelik Canada-France-Hawaii Teleskobu ile tamamlanan CFHTLS gökyüzü taraması verileri kullanılacak. TÜBıTAK-1001 desteği, ülkemizde çok çalışılmayan bu alanda yetişmiş insan gücüne önemli katkı yapacak. Yaklaşık 283.000 TL bütçesi olan projeden 2 doktora ve 1 yüksek lisans öğrencisi desteklenecek. Proje süresinde ayrıca, Astronomi ve Uzay Bilimleri Bölümü ev sahipliğinde, galaksilerin kırmızıya kaymaları üzerine bir ulusal çalıştay düzenlenecek. Yrd. Doç. Dr. Kai Oliver Schwenzer ve araştırma ekibinin sunduğu "Nötron Yıldızlarının ıç Yapısının Çok Ulaklı Veri ile Anlaşılması" başlıklı projesi ile hızlı dönen milisaniye pulsarlarının X-ışın verileri kullanılarak r-mod kütleçekimsel dalga astrosismolojisine dayanan kapsamlı analizler yapılacaktır. Kütleçekim dalgalarının yeni ufuklar açan keşfinin devamında, bu dalgalara ait özellikler yardımıyla pulsarların iç yapıları incelenecektir. şimdiye kadar bilinen ve proje boyunca keşfedilecek tüm milisaniye pulsarları için kapsamlı bir X-ışın veri arşivi oluşturulacak ve analizler bu veriler üzerinden gerçekleşecektir. 285.000 TL bütçeli proje süresince 1 doktora ve 2 yüksek lisans öğrencisi desteklenecektir.

Bağlantı: http://astronomi.fen.istanbul.edu.tr/tr/haber/astronomi-ve-uzay-bilimleri-bolumunden-iki-yeni-tubitak-projesi-540042005600330030006300720035006300650059003100