Bugün 29 Mart 2024

Galaksi Yıldız Diskinin Yapısı
İtalyan ve İngiliz astronomlarından oluşan bir araştırma grubu Galaksi diskinin daha önce düşünüldüğünden %70 daha uzun ve Galaksi diskinin burulmuş (warp) olduğu fark edildi.

ıtalyan ve ıngiliz astronomlarından oluşan bir araştırma grubu Galaksi diskinin daha önce düşünüldüğünden %70 daha uzun ve Galaksi diskinin burulmuş (warp) olduğu fark edildi. Momany ve çalışma arkadaşları 2MASS tüm gökyüzü kırmızı-öte kataloklarınındaki yıldız örneklerini kullaranak Galaktik yıldız diskinin dış yapısını ve Galaksi disk burulması hakkındaki önemli sonuçlarını Astronomi ve Astrofizik dergisinde yayınladılar. Kırmızı-öte gözlemler Galaksinin birinci ve ikinci çeyrek bölgelerinin Galaksi düzleminin üstüne doğru burulduğunu göstermektedir. Samanyolu diskindeki burulmalar, tüm spiral galaksilerde görülmesine karşın, astronomlar burulmanın nedeni hakkında henüz bir bilgiye sahip değiller. Gözlemler Galaksi diski içinden yapıldığından diskin yapısını araştırmak oldukça zordur. Bu yüzden disk yapısının ve oluşumunun belirlenmesinde diğer spiral galaksi diskinlerinin detaylı bir incelenmesi gereklidir. Galaksi diski üç büyük bileşenden oluşmaktadır: yıldızlar, gaz ve yıldızlararası toz. Gaz ve toz bileşenlerinin burulması iyi bir şekilde anlaşılmış ve belgelenmiştir. Özellikle, gaz bileşenindeki burulma çok iyi bilinmekle beraber Galaksi merkezinden 25.000 pc kadar uzandığı bilinmektedir. Buna karşılık, yıldız diskin burulması nedeni halen tartışmalıdır. Son yıllarda yapılan arşatırmalarda yıldızlar ve gaz arasındaki burulma genliğindeki farklılıklar iyice ortaya çıktı. 2MASS kataloğundaki 115 milyon yıldız inceleyen Momany ve çalışma arkadaşları Galaksi diski dışındaki yıldız burulmasının net bir görüntüsünü ortaya çıkarttı. Ekip, çalışmalarında özellikle M sınıfı dev yıldızları kullanarak Galaksinin dış disk kısımlarını hakkında önemli bilgilere ulaştı.

Bağlantı: http://www.skynightly.com/reports/Deriving_The_Shape_Of_The_Galactic_Stellar_Disc.html